сімейні цінності

Сімейні цінності. Конспект уроку для підлітків про шлюб та сім’ю

Понравилась статья? Поделитесь ею!

У роботі з дітьми ми так боїмся брати теми про сімейні цінності, біологічну стать (хлопчик і дівчинка), шанування своєї статі, повагу до інакшості протилежної статі, життєву орієнтацію на створення сім’ї, укладання відповідального шлюбу. В цій статті ділюсь своїм конспектом уроку для підлітків про шлюб та сім’ю. Цей урок розроблювався як один тематичний день у таборі, тому він містить ранковий урок, післяобідню активність та вечірнє обговорення. Скоро осінні канікули, і, якщо Ви плануєте зібрати підлітків у двох- трьохденному таборі (наприклад, п’ятниця, субота, неділя), Ви можете застосувати матеріал цієї статті як один день у такому таборі. Якщо можливості організувати табір немає, можна використати цю статтю як матеріал для серії уроків. Цей конспект підійде як для біблійного уроку, так і для будь-яких не церковних підліткових заходів. Перекладіть цю статтю за допомогою Гугл перекладача, і Ви матимете матеріал російською чи будь-якою мовами.

family

Цей конспект є частиною методичного посібника для підлітків на теми статі і шлюбу, який вийшов з друку 17 липня 2020. Пропозиція розробити посібник про сімейні цінності надійшла від громадського руху «Всі разом!», діяльність якого сконцентрована на захисті сімейних цінностей. Для мене – надцікавий і надвідповідальний досвід. Я просто щаслива, що в такий спосіб можу долучитися до руху, цінності якого такі рідні мені по духу. Дізнатися більше про посібник (а також замовити його у вигляді друкованого робочого зошиту або скачати ПДФ версію) можна за цим посиланням. Поспішайте замовити! З посібником Ви матимете готову програму для осіннього підліткового табору – Вам залишиться тільки продумати свято заїзду і свято від’їзду. Що ж, організаційні моменти обговорили, тепер – до тексту самого уроку.

всі разом

Ранковий урок | Тема уроку: «Сімейні цінності»

Вступ (актуалізація теми):

Сьогодні Україна займає 3 місце в Європі за кількістю розлучень (після Росії та Білорусі). З кожних 10 укладених в Україні шлюбів 4 розпадається. Причому найбільша кількість розлучень в українських сім’ях відбувається в перший рік подружнього життя. Чому в нас такі сумні «рекорди» саме серед молодих сімей? З багатьох причин (побутові проблеми, фінансові труднощі, несумісність характерів тощо) домінує одна – МОЛОДІ ЛЮДИ НЕ МАЮТЬ ЧІТКОГО УЯВЛЕННЯ ПРО ШЛЮБ. Їх розуміння шлюбу базується здебільшого на завищених очікуваннях і романтичному запалі. Але за декілька місяців романтика згасає, виявляючи багато проблем, і молодь не знає, що робити.

То що ж таке шлюб? Коли можна створювати сім’ю? Чому цивільний шлюб – це не сім’я? У чому сила традиційної сім’ї? Чому одне подружжя обмежується реєстрацією шлюбу в РАЦСі, а інше прагне зміцнити свій союз ще й вінчанням у церкві? Що може перешкоджати створенню шлюбу? Скільки діток має бути в сім’ї? Ось про все це ми з тобою і поміркуємо сьогодні.

Речення-зв’язка: І на основі наших міркувань я пропоную тобі створити інтелектуальну мапу. Ця мапа не просто так називається інтелектуальною. Її створення вимагає ввімкнення здорового глузду й усіх інтелектуальних здібностей. Створюючи мапу, ми з тобою спробуємо дослідити хвилюючі поняття «шлюб», «сім’я» та «сімейні цінності». Почнемо?

стикеры

Основна частина уроку (формування цінностей):

Інтелектуальна мапа «Що таке шлюб»

Методичні рекомендації: Мета дискусії «Що таке шлюб» – зафіксувати ключові ознаки шлюбу для формування сімейних цінностей. Під час дискусії пропоную створювати інтелектуальну мапу. Цей прийом відомий як mind map. Він добре візуалізує інформацію і робить її легкою для запам’ятовування. Кожну тезу вписуйте лише тоді, коли вона вже озвучена. Для вписування тез можна залучати і дітей.

Інтелект-мапу краще робити на ватмані, розташованім горизонтально. Але якщо кількість дітей велика, використовуйте декілька скріплених ватманів. Замість ватманів можна використовувати міліметровий папір – за розміром він такий самий, але набагато легший (його легше прикріплювати). Можна використовувати і звичайну дошку або білу тканину. Тези можна писати маркером на кольорових стікерах і прикріплювати до мапи.

Оформлюйте мапу акуратно, розбірливо, не хаотично – так, щоб тези можна було легко прочитати на відстані. Готова мапа може стати чудовою фото зоною для подальшого використання в кінці уроку.

Розпочніть дискусію з головного питання:

Як ти гадаєш, що таке «шлюб»? Чому одну купку людей можна назвати сім’єю, а іншу – ні? Як ми розуміємо, що ці люди – сім’я, а ці – ні? Які існують ознаки шлюбу?

Звісно, діти називатимуть ознаки шлюбу в довільному порядку, але, створюючи мапу, краще притримуватись логіки на зразку. Тобто обговорюйте ознаки в довільному порядку – так, як тече розмова, – але вписуйте кожну ознаку саме в той блок, який відведений для неї на зразку мапи.

Важливо! Не спішіть називати дітям готові тези – підводьте дітей до них додатковими запитаннями, аби діти визначали і формулювали ознаки самостійно! Це може виглядати приблизно так:

Скажи, чи можна назвати шлюбом офіційно зареєстрований у РАЦС союз жінки і чоловіка, якщо жінку до цього шлюбу примусили (наприклад, погрожували)? Ні. Добре. Якщо шлюб заснований не на тиску, тоді на чому? На вільній згоді, на добровільності – тобто я сама хочу вийти заміж за цього чоловіка і ніхто мене не примушує це робити. А що ти скажеш щодо кохання? Важливо мати якісь почуття до свого обранця чи обраниці? Так, звісно. Як же без кохання? Яка ознака в нас вимальовується? Шлюб заснований … (на чому?) – на коханні і вільній згоді.

За бажанням використайте факти, наведені під зразком мапи, аби зробити дискусію ще цікавішою.

сімейні цінності

Факти до деяких ознак шлюбу:

  • Україна – християнська держава, і шлюби тут укладаються на основі Божих стандартів: в одного чоловіка має бути одна дружина.
  • Шлюбний вік в інших країнах дуже різний. В одних країнах дозволяється одружитися у 16 років. А в інших (наприклад, у деяких штатах Америки) дівчаткам дозволяється вийти заміж у 12 років «за виняткових обставин». В Естонії узаконити свої стосунки підлітки можуть в 15 років за згодою батьків. В Китаї чоловіки можуть брати шлюб у 22 роки, а жінки – у 20 років. В Україні і в більшості європейських країн шлюбний вік визначений із 18 років.
  • Нареченими (або зарученими) називаються особи, які подали заяву про реєстрацію шлюбу до органів РАЦСу.
  • За статистикою в Україні до 95% пар, що проживають в цивільному шлюбі, не витримують випробувань і розпадаються.
  • Вінчання – це не просто пишна яскрава церковна церемонія чи модне одруження за церковними канонами. Це – духовне з’єднання двох половинок в одне ціле. Це – справжнє таїнство, яке звершується в церкві християнським священнослужителем. Це – крок, набагато важливіший ніж реєстрація шлюбу в РАЦСі. Знаєш, чому? Тому що таке дійство не має зворотної сили: розірвати шлюб в РАЦСі можна, а розвінчатися не можна. Це – раз і назавжди. Тому багато сімей бояться цього кроку і оминають його. Навіть не підозрюючи, що саме в цьому кроці і є сила. Бо вінчання – це покликання Божого благословення і захисту на створену сім’ю, запрошення Бога стати частиною цієї родини.

До пункту «Забезпечує народження дітей і їх виховання». Подумай: кожна людина має свого батька і свою матір, кожна людина є дитиною своїх батьків. Вчора ми з тобою говорили про те, що Бог створив чоловіка і жінку. Але Бог не просто створив чоловіка і жінку – Він заповів їм щось дуже важливе. Хто знає що? «Плодіться і розмножуйтеся і наповнюйте землю». Оу! Ти розумієш, про що це? Так, про народження дітей (запишіть на мапі: забезпечує народженні дітей)! Люди можуть відтворювати подібних собі тоді, коли стають дорослими. Батьки народжують дітей, схожих на себе (ось чому ти схожий на своїх тата і маму). Так заведено в природі, з моменту появи перших організмів на землі і до сьогоднішнього дня. Так буде і після нас. Детальніше поговоримо про це на вечірньому обговоренні. А зараз давай доведемо цю важливу тезу до кінця: забезпечує народження дітей і … (що?). Чому в нас так багато дітей виховується у дитячих будинках при живих батьках? Бо дитину мало народити – за неї треба взяти відповідальність. Її треба … Так, виховати! (Допишіть тезу на мапі: забезпечує народженні дітей і їх виховання).

Відповідальність при укладанні шлюбу

Які перешкоди можуть бути при укладанні шлюбу? Уяви собі: юнак і дівчина кохають один одного, хочуть створити родину, не проти зареєструвати свій шлюб офіційно, мріють про дітей, досягли шлюбного віку. Що може заважати одруженню цих двох людей? Як ти думаєш?

сімейні цінності

  • Наприклад, ситуація, коли один з наречених знаходиться в іншому зареєстрованому шлюбі (намалюйте стрілку й напишіть «є не розірваний шлюб»).
  • Ще одна перешкода: наречені виявилися родичами (намалюйте другу стрілку). Шлюб між родичами укласти неможливо. І з моральних причин, і з біологічних. Чому? Тому що такі шлюби часто дають потомство, яке страждає різними аномаліями розвитку і важкою спадковою патологією. В таких шлюбах кількість мертвонароджених дітей вдвічі більша. Треба піклуватися про здоров’я майбутнього покоління і не обирати для шлюбу родича.

Як ти думаєш, чи повинні наречені розказати один одному, якщо…

  • … хтось з них має серйозну хворобу? Так.
  • … хтось з них не може мати дітей? Так.
  • … хтось з них сидів у в’язниці? Так.
  • … хтось з них має великі борги? Так.

Підведення підсумків (фіксація цінностей)

Укладання шлюбу – відповідальна справа. Шлюб має будуватися на чесності, довірі, правді, відповідальності, підтримці (і моральній, і матеріальній). Подивись на цю мапу. Ось вони – 12 надважливих ознак справжнього шлюбу! Можливо, якась з цих ознак стала для тебе справжнім одкровенням. Якщо «так», то поділись, що на цьому уроці було для тебе важливо почути?

Ми часто дивуємось, чого в нас так багато сімей розпадається? Всі причини – на цій мапі! Чого чоловік і жінка розірвали свій шлюб? Можливо, тому, що цей шлюб не був заснований на коханні і вільній згоді. Можливо, цей союз був укладений між людьми однієї статі і просто не мав майбутнього. Можливо, подружжя ще не досягло шлюбного віку, щоб збагнути всю відповідальність за шлюб, – ну, не нагулялися ще. (І дак дальше – пройдіться по всіх ознаках).

Можливо, ти дивишся на всі ці ознаки і думаєш: Все це прекрасно, але ж моя батьківська сім’я далека від такої ідеальної моделі. Що мені з цим робити? Адже це – відповідальність моїх батьків! Скажу тобі ось що: Так, ти маєш рацію – наші батьківські родини не ідеальні й часто мають ті чи інші проблеми. Що тобі з цим робити?

  • по-перше, ти можеш просити у Бога в молитві, щоб Він допоміг твоїм батькам навести порядок в тих складових, де є проблеми
  • а по-друге, для своєї особистої сім’ї, яку ти створюватимеш у майбутньому, спробуй прагнути кращого – доклади всіх зусиль, аби не повторити помилок своїх батьків і створити взірець подружньої моделі

Скажи, яка ознака була для тебе цілим одкровенням? На закінчення ранкового уроку я пропоную тобі створити імпровізований флешмоб, щоб передати ці сімейні цінності тим, хто не був на нашому занятті. Що для цього треба буде зробити? По одному або групками по черзі підходити до мапи і виразно промовляти на камеру одну з ознак шлюбу на мапі. Можна показувати цю ознаку на мапі, можна зробити фото із стікером якоїсь ознаки, можна продекламувати ознаку, імпровізуючи в стилі реп, можна показати влучний танцювальний рух, щоб передати зміст якоїсь ознаки. А в кінці усім разом гучно промовити ключове послання: Ось що означає справжній шлюб! Протягом дня наш оператор змонтує відео – ми зможемо подивитися його на вечірньому обговоренні. Після перегляду ми зможемо розповсюдити наше важливе послання по соцмережам.

сімейне дерево

Післяобідня активність | Майстер-клас «Сімейна книга»

Методичні рекомендації: Післяобідню активність пропоную провести у вигляді майстер-класу з виготовлення сімейної книжки в техніці скрапбукінгу. У загальному сенсі поняття «scrapbook» перекладається як «книга для вирізок» (scrap «вирізка» + book «книга»). Суть цього виду рукоділля полягає в тому, щоб оформити сімейний або особистий альбом. Цей майстер-клас буде однаково цікавим і для дівчат, і для хлопців.

На відміну від традиційних фотоальбомів, в скрапбуці можна використовувати не тільки сімейні фотографії, але й малюнки, газетні вирізки, записи, маленькі пам’ятні речі. Для оформлення підійдуть будь-які матеріали: картон, папір різної фактури, шматочки тканини, джинсові обрізки, мішковина, стрічки, бантики, декоративні нитки, замочки, блискавки, кнопки, гачки, липкі застібки, зав’язки, ґудзики, ланцюжки, наклейки (в тому числі і опуклі), стікери, сухоцвіт, плоскі камінчики, пір’я, паєтки – та що завгодно. Для скрапбуків характерні усілякі таємні дверцята, віконечка, конверти, кишеньки тощо.

скрапбук

Скрапбук не просто зберігає сімейну інформацію, але в оригінальний спосіб розповідає сімейні історії. В одній такій книжці може бути розказана як одна історія, так і декілька маленьких історій. Правило тут одне: кожна сторінка в книжці (або кожний розворот) повинна представляти одну закінчену думку, виражену фото колажем (наприклад, весілля батьків, або ювілей бабусі, або народження сестрички, або канікули на морі і т.п.).

При цьому сімейній книжці можна надати форму будиночка, або серця, або скрипки, або кошика, або іншої фігури. В Інтернеті є безліч шаблонів для створення скрапбуків самих різних форм з використанням різних видів кріплень (кільця, стрічки, пружинки). Так що заздалегідь запастися заготовками на всю групу дітей буде нескладно.

Залежно від кількості дітей і наявного часу, протягом майстер-класу можна створити як цілий скрапбук, так і 1 його сторінку, що розповідає про одну сімейну подію або представляє сімейне дерево. Завершити майстер-клас можна організацією виставки сімейних історій, яку зможуть відвідати всі гості табору (в кінці виставкового періоду діти зможуть забрати свої сімейні книжки додому).

Умова проведення майстер-класу: в путівці в розділі «Що взяти з собою» попросіть дітей взяти в табір кілька сімейних фотографій для рукоділля.

Під час виставки візьміть у декількох дітей інтерв’ю (нехай вони розкажуть, які саме сімейні історії відобразили у своїх сімейних книжках) і зніміть відео репортаж з виставки. З цих відео матеріалів змонтуйте невеличкий (3-5 хвилин) ролик для перегляду на вечірнім обговоренні.

сімейні цінності

Вечірнє обговорення | Що таке відповідальний шлюб

Перегляд відео флешмобу «Що таке шлюб?»

Методичні рекомендації: Розпочніть вечірнє обговорення з перегляду відео флешмобу, знятого в кінці ранкового уроку. Поясніть, де і як можна буде завантажити відео, що зробити для розповсюдження відео (вподобайки, репости, коментарі, анонси, пости, хештеги). Перегляд відео нагадає ключові тези ранкового уроку і налаштує на подальше обговорення теми.

Дискусія із створенням ялинки «Сімейні цінності»

Дивись, яку ялинку я намалювала. Ми зараз прикрасимо її важливими висновками. Подивися на цю цікаву думку, яку я прикріпила на верхівці: «Плодіться і розмножуйтеся і наповнюйте землю». Саме над цією фразою я і пропоную тобі поміркувати. Чому? Тому що в ній і закладені всі сімейні цінності.

сімейні цінності

Перші люди – Адам і Єва – були створені абсолютно дорослими. Це були не хлопчик і дівчинка, а дорослий чоловік і доросла жінка. Саме двом дорослим людям (НЕ дітям) Бог сказав плодитися і розмножуватися. Перш, ніж створювати сім’ю, тобі треба подорослішати (напишіть зліва цінність «Дорослішання»). І фізично, і емоційно, і фінансово (напишіть справа пояснення цінності «Сім’ї створюють дорослі люди»).

Бог – за створення сімей (напишіть зліва цінність «Створення родин»)! Є Божа воля на те, щоб люди створювали сім’ї та народжували дітей. Не цивільні шлюби, не вільні стосунки, а саме сім’ї (напишіть справа пояснення цінності)! Можливо, ти скажеш: Так, але як зареєстрували свій шлюб перші люди? Тоді ж не було ще органів державної реєстрації шлюбів. Відповідаю: Так, не було. Але перш, ніж сказати людям плодитися, Бог, так написано в Біблії, благословив їх, тобто зареєстрував їх шлюб. Бачив, як одружують молодят у церквах? З першими людьми відбулося щось на кшталт цього.

Бог – за здорові сім’ї (напишіть зліва цінність)! Чоловік + жінка. Усе. Крапка. Бог привів до Адама не Миколу, не Гену, не Петю, а Єву – жінку. Бог дав Єві не Олену, не Олю, не Валю, а Адама – чоловіка. Бог не привів до Адама 2 Єви (ну, ось ти у нас такий бісексуал – на тобі 2 Єви – ні!). Бог дав Єві не 2 Адама. Здорова сім’я – це ОДИН чоловік (тато) і ОДНА жінка (мама). (Напишіть справа пояснення цінності).

сімейні цінності

Бог – за народження дітей (напишіть зліва цінність)! Створили сім’ю? Народжуйте дітей! Бог не приймає ніяких абортів! Завагітніли? Народжуйте (напишіть справа першу половину пояснення цінності «Ні абортам»)! Бог – проти так званого «фрічайлда» – небажання мати дітей взагалі. Як ти думаєш, скільки діток найкраще планувати в родині? Мінімум троє. Чому? Якщо всі сім’ї будуть народжувати тільки по одній дитині, ця нація приречена на вимирання. Якщо всі сім’ї взагалі не захочуть заводити дітей, нація вимре ще швидше. Якщо всі сім’ї будуть народжувати по дві дитини (за умови, що жодна дитина не помре), то нація буде залишатися такою, яка є, за кількістю людей. І тільки якщо всі сім’ї будуть народжувати хоча б по троє діток, нація поступово буде збільшуватися. Щоб наповнювати землю, треба налаштовувати себе на народження мінімум трьох діток (напишіть справа другу половину пояснення цінності «мінімум 3 дітей»).

У кожної дитини повинні бути тато і мама (напишіть зліва цінність і справа пояснення цінності). Подивися, скільки зараз мам-одиначок і тат-одинаків. Сім’я повинна бути повною. Чому в світі так багато не повних сімей? Ось вони – причини: сім’ю створили люди, які морально ще не подорослішали, сім’я була громадянського типу – без усіляких зобов’язань один перед одним, сім’я складалася з більше, ніж однієї, жінки або з більше, ніж одного, чоловіка (наприклад, чоловік, маючи дружину, бігав ще й до коханки, тобто мав дві жінки замість однієї), хтось із подружжя не хоче дітей і т.д.

Озвучте і 2 останні сімейні цінності: турбота про дітей і турбота про батьків.

Як можна назвати всі ось ці словосполучення зліва (дорослішання, створення родини, здорова сім’я, народження дітей, повна сім’я, турбота про дітей, турбота про батьків) однією фразою? Що це? Як ти думаєш? Це – сімейні цінності, яких я і хочу, щоб ти дотримувався у своєму житті (напишіть висновок на корінні ялинки)! Вони геніально прості! Простіше – просто не буває! Їх легко запам’ятати! Як би суспільство ні хитало в гендерні крайності, Божі стандарти завжди непорушні!

Твоє призначення не тільки в тому, щоб здобути освіту, освоїти професію, побудувати успішну кар’єру, відкрити свою справу, реалізувати свої таланти або щось ще. Твоє призначення і в тому, щоб подорослішати морально, створити здорову сім’ю, народити дітей, допомогти їм реалізуватися в житті і подбати про своїх батьків, коли вони стануть старенькими і потребуватимуть твоєї допомоги.

Гра на закріплення сімейних цінностей

Методичні рекомендації: Непомітно закрийте ялинку. Заздалегідь складіть у непрозорий пакет 7 речей, кожна з яких буде нагадувати дітям одну з 7 сімейних цінностей, зафіксованих при обговоренні на ялинці. Ці 7 речей одночасно будуть і призами у грі.

  • Зростомір (нагадуватиме про відповідальне дорослішання)
  • Статуетка родинного дерева (нагадуватиме про створення родини)
  • Збірка сімейних рецептів (нагадуватиме про здорову сім’ю)
  • Щоденник Planner (нагадуватиме про народження дітей)
  • Повна піала з цукерками (нагадуватиме про повну сім’ю)
  • Скрапбук (нагадуватиме про турботу про дітей)
  • Чашка «Найкраща бабуся / Найкращій дідусь» (нагадуватиме про турботу про батьків)

Підносьте пакет з подарунками то до однієї, то до другої дитини. Нехай дитина, не заглядаючи у пакет, витягне одну річ і скаже, яку з сімейних цінностей нагадує їй ця річ. Після відповіді подарунок лишається в дитини. Після того, як будуть названі всі сімейні цінності, знову відкрийте ялинку.

Відео репортаж з виставки сімейних альбомів

сімейні цінності

Сьогодні весь день ми з тобою розмовляли про шлюб і сімейні цінності. І сьогодні в нас буде пречудове завершення цього дня – перегляд відео репортажу з виставки сімейних альбомів.

Методичні рекомендації: Нагадайте дітям про розповсюдження відео флешмобу.

Друзі, маю надію, що такі статті корисні Вам. Напишіть мені про це в коментарях під статтею. Так Ви можете висловити мені свою подяку за цінний матеріал. І нехай у всіх нас буде достатньо мудрості і сил передати нашим дітям такі сімейні цінності!

© Ірина Іваськів

Ще більше про сімейні цінності дізнавайтеся з наших статей:

Понравилась статья? Поделитесь ею!

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован.