Корупція – це

«Корупція – це». Година спілкування до Міжнародного дня боротьби з корупцією

Понравилась статья? Поделитесь ею!

Доброго ранку, чесні й порядні! З Вами Ірина Іваськів. 9 грудня весь світ відзначає День боротьби з корупцією. Як пояснити поняття «корупція – це» дітям? Що для них означає це явище? Звідки воно взялось? Які має прояви? І чи потрібно взагалі розмовляти з дітьми про корупцію? А заповіді Божі – це і про корупцію теж? Чому ми так легко біжимо вирішувати проблему корупційними діями, не замислюючись над наслідками вчинків і стосовно своїх дітей, і стосовно своєї країни в цілому? Адже більшість послуг ми можемо отримувати законно і безкоштовно – за них н треба давати хабарі. Словом, така от назріла у моїй голові тема. Ділюсь конспектом свого заняття для години спілкування з дітьми. Це заняття адаптивне: його можна легко спростити для менших дітей і ускладнити для більш дорослих.

Поняття «корупціонер» і «корупція»

Вступ: вправа «Розшифруй слово»

Подивись, ось тут я зашифрувала одне слово (покажіть на дошку чи наочність, де слово записане за допомогою цифр). Усі букви нашої абетки я пронумерувала цифрами по порядку від 1 до 33 (покажіть на заздалегідь підготовлений плакат з абеткою, де під буквами написані відповідні цифри). За допомогою такого шифру я замінила букви в заданому слові на цифри. Допоможи мені розсекретити це слово.

що таке корупція
Малюнок 1. Слово «корупція», зашифроване за допомогою цифр
словесні ігри
Малюнок 2. Ключ для шифру «Абетка з цифрами»

Методичні рекомендації: якщо викладач проводить годину спілкування з учнями молодшої школи, варто розшифровувати слово разом, буква за буквою, проговорюючи кожну свою дію. Кожну розшифровану букву викладач записує над відповідною рискою з цифрою.

Мапа уявлень «Корупція – це»

Подивись, що за слово в нас вийшло? Корупція. Ти чув таке слово? Що таке «корупція»? Яка вона? Про що ти думаєш, коли чуєш слово «корупція»? Що ти уявляєш, коли чуєш слово «корупція»? Ви по черзі будете розмірковувати над цим словом, а я записуватиму ваші відповіді на цій мапі (час від часу повторюйте питання з незначними варіаціями, щоб тримати поняття в потрібному фокусі).

урок про корупцію
Малюнок 3. Відгадане слово «корупція», зашифроване за допомогою цифр

Різні прийоми для створювання мап можна знайти в нашій окремій статті «Интеллект-карта: суть приёма, правила составления и примеры использования».

Методичні рекомендації: по ходу того, як діти висловлюють свої припущення, викладач створює на дошці або на ватмані мапу уявлень «Корупція – це». Таку мапу можна створювати по-різному в залежності від віку і розвитку дітей. Можна записувати відповіді дітей словами (трохи коригуючи ці відповіді, щоб вони, по-перше, були сформульовані в одному стилі, а, по-друге, були точнішими і зрозумілішими), або замальовувати їх у вигляді простих схематичних малюнків.

Звісно, що багато дітей почують поняття «корупція» вперше. Деякі діти, можливо, чули це слово раніше, але ніколи не замислювались над тим, що воно означає. Тому, скоріш за все, деякі складові поняття не будуть озвучені – задачею викладача буде доповнити поняття тими акцентами, яких бракуватиме. В кінці створення мапи проговоріть поняття, показуючи на кожний елемент на мапі: «Давай підсумуємо всі наші відповіді. Корупція – це…». Так само, показуючи на кожний елемент на мапі, узагальніть і поняття «корупціонер».

Можливі відповіді дітей:

  • це погано
  • це гріх
  • протиправно
  • беруть гроші
  • вимагають гроші
  • збагачуються
  • політика
  • суди
  • бізнес
  • та інші

Корупція – це незаконна діяльність, коли чиновники використовують свої посадові можливості для особистого збагачення.

Корупціонер – це чиновник, який використовує свої посадові можливості для особистого збагачення чи особистої вигоди.

Корупція – це
Малюнок 4. Мапа уявлень «Корупція – це»

Дещо про історію виникнення корупції

Коли виникла корупція. Укази царя Вавилону

Корупція виникла давно – ще до нашої ери. Це підтверджують знайдені під час археологічних розкопок релігійні та літературні джерела. Тоді ще тільки зароджувались перші держави (Єгипет, Месопотамія, Індія, Китай), а корупція… вже була і вже заважала. Наприклад, в архіві стародавнього Вавилону (на цій території сьогодні розташований сучасний Ірак) можна знайти чудовий приклад боротьби з корупцією – укази царя з вимогами до чиновників і суддів перестати зловживати своїми повноваженнями.

У давньоіндійському трактаті з мистецтва управління державою «Артхашастра» (IV ст. до н.е.) підкреслюється, що найважливішим завданням, що стоїть перед царем, є боротьба з казнокрадством. Тут перераховано 40 способів розкрадання казенного майна і робиться висновок про те, що легше вгадати шлях птахів у небі, ніж виверти хитромудрих чиновників.

Що слово «корупція» означало у давнину

У часи античності поняття «корупція» мало дивне значення. Це поняття походить від латинського слова «corrumpere», яке можна було перекласти одним словом – «псувати». Але слово це мало безліч варіантів перекладу:

  • труїти себе неякісною їжею,
  • псувати воду в закритій тарі
  • знищувати майно пожежею,
  • викривляти зміст сказаного,
  • втрачати якусь можливість,
  • соромити гідність тощо.

Одним із тих давніх значень латинського слова «корупція» було і «підкупати когось щедрим подарунком».

Корупція у літописах Київської Руси

У середні віки поняття «корупція» використовується здебільшого у церковних колах і означає «спокусу диявола». В католицизмі корупцію вважають ознакою гріховності.

У середньовічній Великій Британії корупція – вже розповсюджене явище. Сучасний перуанський економіст Е. де Сото, що досліджував особливості тіньової економіки і державного бюрократизму, наводить цитату 1601 року одного з державників про суддів: «Ці тварі за півдюжини курчат готові наплювати на цілу дюжину кримінальних законів».

Згадки про корупцію можна знайти у багатьох літописах Київської Руси й у російських літописах. За царювання Івана ІІІ корупція була законодавчо обмежена. Коли до влади прийшов його онук Іван ІV (Грозний), то за корупцію була введена смертна кара. А за царювання Петра І почали справжню боротьбу з корупцією із створенням контролюючих органів, через пильність яких зчинилося кілька масштабних корупційних скандалів.

Згадується про корупцію і в Конституції Пилипа Орлика (1710 рік). Так, у 10-му розділі вказано:

«Найбільше ж на людей бідних чинять утиски і здирства та пригнічують їх тягарями владолюбні хабарники, які не за заслуги свої, а через ненаситну пожадливість прагнуть потрапити в уряди військові і посполиті для свого збагачення. Вони спокушають серце гетьманське, і завдяки корупції, без повного обрання та всупереч справедливості і закону, чи в уряди полковничі проникають, чи обіймають інші посади. Тому остаточно постановляється, щоб Ясновельможний гетьман жодними, хоч би й найбільшими, подарунками та респектами не спокушався, нікому за хабарі в урядах ні полковничих, ні інших військових чи посполитих посад не давав і насильно в уряд нікого не призначав».

Словом, прояви корупції супроводжували всю історію людства, всі держави, культури і цивілізації. Корупцію завжди засуджували, але вона виявилася живучим явищем, яке проникло і у сучасні суспільства.

Про які види корупції ти знаєш?

види корупції
Малюнок 5. Понятійна мапа «Види корупції»

Як ти думаєш, як саме проявляється корупція? Про які види корупції ти вже чув? Давай складемо список найпоширеніших проявів корупції. Отже, види корупції – це:

  • давати чи брати хабарі: гроші, подарунки, нагороди (хабарницво);
  • надавати гроші, послуги, пільги, посади, звання «своїм» (кумівство);
  • впливати у незаконний спосіб на урядові рішення (лобіювання);
  • обманювати з метою отримання вигоди (шахрайство);
  • розкрадати чужі гроші або чуже майно;
  • вимагати гроші незаконними шляхами;
  • зловживати владою для отримання вигоди;
  • політична корупція, фальсифікації виборів та інші.

Як тобі здається, які види корупції (з тих, які ми перерахували) зустрічаються у нашому українському суспільстві?

Методичні рекомендації: по ходу складання списку можна створювати на дошці або на ватмані понятійну мапу «Види корупції». Для молодших школярів краще фіксувати 3-4 прояви, одразу формулюючи їх простими словами, що саме вони означають. А для більш старших школярів краще використовувати не пояснення, а самі поняття (хабарництво, кумівство, шахрайство тощо).

Сучасна корупція у фактах і цифрах

Якщо порахувати, скільки протягом року люди по всьому світу дають або беруть хабарів, вийде величезна сума – аж 1 трильйон доларів. Через корупцію світова економіка недоотримує до 2,6 трильйонів доларів щороку. Це неймовірні цифри, які просто неможливо осягнути розумом.

Корупція – це серйозні злочини, які не дають країнам можливості розвиватися. Вона порушує моральні закони суспільства, гальмує розвиток економіки, руйнує апарат влади.

Ось чому Генеральна Асамблея ООН у 2003 році прийняла резолюцію про щорічне проведення Міжнародного Дня боротьби з корупцією 9 грудня. Мета цього дня – привернути увагу людей до проблем, пов’язаних із корупцією, і об’єднати зусилля у боротьбі з цими злочинами. В цей день по всьому світу проходять демонстрації, конференції, круглі столи, години спілкування та інші заходи, аби виховувати покоління чесних порядних людей.

В кожній країні є спеціальні фахівці, які досліджують рівень корупції. Цей показник відображає моральний стан суспільства. В Україні перед початком повномасштабного вторгнення росіян в Україну було проведене велике опитування «Корупція в Україні 2021». Ось декілька висновків, зроблених українськими дослідниками:

  1. Корупція в Україні увійшла в топ-3 найбільш серйозних проблем держави.
  2. Найгіршою українці вважають корупцію в політиці і в судах (в Уряді, у Верховній Раді та навіть в Офісі Президента). На другому місці опинилась корупція в бізнесі (корупційні дії між бізнесом і чиновниками). А на третє місце українці поставили побутову корупцію (у школах, у лікарнях).
  3. На жаль, корупціонерів виявляють також і серед релігійних лідерів.

Як в Україні викорінюють корупцію

В Україні діє Закон «Про запобігання і протидію корупції». В цьому Законі перераховані способи, які допомагають боротися з корупцією. Наприклад, у рамках цього Закону не дозволяється отримувати подарунки і пожертви, назначати на посаду близьких осіб тощо. У рамках цього Закону здійснюють також:

  • фінансовий контроль і антикорупційні експертизи,
  • перевірку чиновників, що займають високі посади,
  • виконання вимог щодо прозорості інформації тощо

Подумай, що можна зробити для запобігання чи протидії корупції? Можеш щось запропонувати?

боротьба з корупцією

Відповідальність за корупційні правопорушення

Українське законодавство передбачає покарання за корупційні дії. Як ти думаєш, що це за покарання?

Корупціонери притягаються до відповідальності. Покаранням може бути:

  • позбавлення волі (знаходження у тюрмі чи колонії від 1 до 15 років)
  • обмеження волі (наприклад, домашній арешт з наглядом від 1 до 5 років)
  • різні види конфіскації (примусове вилучення майна на користь держави)
  • адміністративні штрафи, різні грошові стягнення, блокування рахунків
  • громадські роботи у вільний від роботи час без оплати по 4 години щодня
  • виправні роботи за місцем роботи від 6 місяців до 2 років з відрахуванням частини заробітку на користь держави

Малювання на тему «Ми проти корупції!»

Пропоную тобі відобразити своє ставлення до корупції у малюнку.

Методичні рекомендації: попросіть дітей акуратно обвести свої долоні – на їх основі можна буде створити зрозумілі «антикорупційні» малюнки. Посилити зміст малюнків можна буде за допомогою різних мотиваційних девізів: «Будуємо нову Україну!», «Я живу чесно!», «Чесність починається з мене!», «Ми проти корупції!», «Ми за чесність і порядність!», «Я не беру і не даю хабарів!» та інших. Такі малюнки допоможуть вчителю підсумувати годину спілкування, а дітям – закріпити важливі висновки заняття.

корупція – це
Соціальні малюнки, створені під час виховної години в СШ № 131 (м. Київ)

Методичні рекомендації: Якщо часу на малювання не лишилось, можна підсумувати заняття запитанням, що нового про корупцію учні сьогодні дізнались.

Декілька ідей для спілкування про корупцію

В залежності від віку дітей, рівня їх розвитку, рівня їх обізнаності у темі, наявного часу та інших факторів, можна:

  • не використовувати якісь абзаци запропонованого уроку, якщо вони заскладні для вікової категорії Ваших учнів
  • додати до години спілкування ще один чи два додаткових компонента уроку (з тих, що перераховані нижче)
  • запропонований урок є адаптивним: він містить достатньо компонентів, із яких, як із пазлів, можна скласти урок, що враховуватиме всі Ваші умови і задачі

Запросіть на урок експерта

У темі корупції є нюанси, на яких вчитель може не розумітися. Тому, якщо є така можливість, запросіть на урок експерта (працівника фінансової інспекції чи представника правоохоронних органів). Попросіть їх розказати про корупцію «не взагалі», а на 2-3-х прикладах із життя міста.

10 заповідей і корупція

Якщо Ви вирішили провести таке заняття в Недільній школі, вставте в урок роботу з Біблією. Обговоріть з дітьми 10 заповідей Бога з точки зору корупції.

Заповідь Що ця заповідь говорить мені про корупцію
1 Нехай не буде в тебе інших богів, окрім Мене Збагачення може стати самоціллю (мамона – бог наживи)
2 Не роби собі ідола Створювати собі кумира – шлях до корупції і кумівства
3 Не взивай намарно імені Господа Бога Твого Наприклад, давати хабар і просити Бога благословити цю дію
4 Пам’ятай день святий святкувати Як час із Богом може запобігати корупції?
5 Шануй батька твого і матір твою Подумай, як батьки можуть виховати корупціонера
6 Не вбивай Чи можуть корупційні дії призвести до смерті?
7 Не чини перелюбу Чи може перелюб виявитися корупційною дією?
8 Не кради Сформулюй цю заповідь із словом «корупція»
9 Не свідчи неправдиво на ближнього твого Як неправдиві свідчення збільшують корупцію?
10 Не пожадай нічого, що є власністю ближнього твого Як на твою думку, це стосується корупції?

Проаналізуйте життєві ситуації

Методичні рекомендації: Для учнів старшої школи заздалегідь підготуйте картки з описом життєвих ситуацій (одна картка = одна ситуація). Їх можна по черзі витягувати з коробки, зачитувати і обговорювати, визначаючи, чи можна назвати ту чи іншу ситуацію корупцією.

Ситуації для обговорення:

  • жінка дає гроші працівнику собесу, щоб прискорити нарахування грошових державних виплат на дитину
  • батьки дають гроші лікарю, щоб отримати довідку, на підставі якої їх син не піде служити до армії
  • вчителька виходить на пенсію, колеги зібрали гроші і подарували їй букет квітів і подарунок
  • батьки принесли гроші у приймальну комісію, щоб їх сина зарахували до вищого навчального закладу
  • у лікарні попросили сплатити через банк благодійний внесок за лікування
  • директор магазину приймає прострочені продукти у фірми-постачальника, яку очолює його друг
  • жінка платить лікарю за те, щоб її тяжко хвору матір прооперували не через рік, а через тиждень
  • будівельні матеріали, закуплені на ремонт школи, використовують на ремонт приватного будинку
  • вигідний контракт на будівництво міська влада надає підприємству, керівник якого – брат дружини мера
  • син чиновника збив людину на пішохідному переході, батько дає гроші поліцейському, щоб не відкривали справу

Робота в парах «Ризики корупції в професіях»

Методичні рекомендації: Для учнів старшої школи заздалегідь підготуйте картки з назвами різних професій (одна картка = одна професія). Список професій може бути приблизно таким:

Список професій
  • токар
  • будівник
  • тракторист
  • фермер
  • вчитель
  • лікар
  • продавець
  • водій
  • художник
  • актор
  • музикант
  • телеведучий
  • поліцейський
  • підприємець
  • директор
  • заводу
  • депутат

Учні працюють у парах. Кожна пара бере одну картку і протягом 3-х хвилин обговорює можливі ризики корупції для вибраної професії. Кожна пара має озвучити одну ситуацію, в якій може відбутись корупційна дія в обраній професії. Картки під час повідомлення пар бажано прикріплювати на дошці, щоб вони були у полі зору всіх учнів. Для підсумовування обговорення підійдуть наступні запитання:

  • Чи є професії, де корупційні дії неможливі?
  • Які професії мають найвищий ризик корупції?
  • Що найбільше сприяє корупції: сама професія, посада чи особисті якості людини?

Моделювання ситуації «Путівка на море»

Методичні рекомендації: У класі (в команді у таборі) за допомогою жеребкування обирають «голову профспілки». Задача голови – розподілити путівки на море. Кількість путівок має бути у 2 рази меншою за кількість учасників гри. Завдання учасників – придумати спосіб, щоб отримати путівку на море. Після гри учні діляться враженнями, обговорюючи наступні питання:

  • Як розподілялись путівки (випадковий вибір, колективне обговорення, особисті симпатії керівника тощо)?
  • Чи відбувались корупційні дії при розподілі путівок (вислухати: 1) думку голови профспілки, 2) думку тих, хто отримав путівку, 3) думку тих, хто не отримав путівку)?

Де шукати матеріали про корупцію

Сайт ГО «Тransparency Іnternational Україна»: ця організація веде проект «Корупція має бути помічена». У рамках цього проекту з метою формування антикорупційної свідомості серед молоді створено серію антикорупційних коміксів «Хроніки Аптауна». Їх можна замовити в онлайн-книгарнях.

Проект EdEra та Програма розвитку ООН в Україні за підтримки Міністерства закордонних справ Данії створили спеціальну сторінку «Антикорупційний урок».

Використовуємо інформаційно-соціальні відео, щоб актуалізувати тему корупції і запросити до її обговорення. Прикладом таких відео можуть бути ролики:

  • «Україна без корупції» від агенції «Журналістика даних»

  • «Він заплатив»

Спрощений урок про корупцію для учнів з ООП (п’яті і шості класи) укрїнською мовою можна завантажити за цим посиланням.

Заключення

Друзі, я хочу жити в країні без корупції! Сподіваюсь, і Ви теж. Боротися з корупцією потрібно. Це – справа кожного. Тому з дитинства необхідно виховувати в дітях антикорупційну свідомість. Це виховання має бути і зі сторони батьків, і зі сторони школи. Виховання буде ефективнішим, якщо носитиме комплексний характер. Тобто про корупцію вчитель розповідатиме не лише на годині спілкування раз на рік до Дня боротьби з корупцією, а й на інших предметах протягом всього навчально-виховного процесу. Якщо стаття сподобалась, напишіть мені про це у коментарі. Також буду вдячна, якщо поділитеся своїми ідеями щодо проведення такої години спілкування.

© Ірина Іваськів

Колеги, в наших статтях Ви знайдете якісний матеріл для організації цікавих годин спілкування з дітьми на інші серйозні теми:

Понравилась статья? Поделитесь ею!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

four × one =